Årskurs 7-9 och gymnasiet
Krock
Vi möter tonåringar på kollisionskurs med varandra, sig själva och vuxenvärlden. Där något så obetydligt som en utebliven lajk på sociala medier leder till tjafs som eskalerar och slutar i totalt kaos.
Varför blir Louise kär i världens mest svartsjuka kille? Är Emil homo bara för att han tycker om att kyssa killar? Vem ska betala för milkshaken? Vad handlar bråket i skolmatsalen om? Hur gick det när Kristoffer blev prankad? Vad hände egentligen den där dagen och hur kunde det gå så långt?
Föreställningen innehåller dans, sång och musik och är baserad på verkliga konflikter hämtade från högstadieelevers egna berättelser. Rädsla, avundsjuka, otrohet, vänskap, meningsskiljaktigheter, lojaliteter och ryktesspridning visas upp inför öppen ridå. Det är stora känslouttryck, höjda röster och hotfulla gester. Men också ömsint, lekfullt, humoristiskt och dråpligt.
Vi står dagligen inför konflikter av olika slag. I skolan, hemma, bland kompisar, med oss själva, med föräldrar och i världen. Med hjälp av föreställningen vill Teater De Vill lyfta samtalet kring konflikternas funktioner. Elever i åk 7–9 ges möjlighet att undersöka konflikter ur olika perspektiv och reflektera kring sina egna och andras värderingar.
Skapande skola
Till föreställningen går det att beställa workshops. Med teater som medel får eleverna bearbeta verkliga konfliktsituationer och undersöka olika vägar för konflikthantering. Fokus ligger på att uppmuntra till att inkludera och finna positiva exempel. Vi arbetar med gestaltningsövningar, samarbete, värderingsövningar och reflektion. Läs mer här
Årskurs 7-9 och gymnasiet
Krock
Vi möter tonåringar på kollisionskurs med varandra, sig själva och vuxenvärlden. Där något så obetydligt som en utebliven lajk på sociala medier leder till tjafs som eskalerar och slutar i totalt kaos.
Varför blir Louise kär i världens mest svartsjuka kille? Är Emil homo bara för att han tycker om att kyssa killar? Vem ska betala för milkshaken? Vad handlar bråket i skolmatsalen om? Hur gick det när Kristoffer blev prankad? Vad hände egentligen den där dagen och hur kunde det gå så långt?
Föreställningen innehåller dans, sång och musik och är baserad på verkliga konflikter hämtade från högstadieelevers egna berättelser. Rädsla, avundsjuka, otrohet, vänskap, meningsskiljaktigheter, lojaliteter och ryktesspridning visas upp inför öppen ridå. Det är stora känslouttryck, höjda röster och hotfulla gester. Men också ömsint, lekfullt, humoristiskt och dråpligt.
Vi står dagligen inför konflikter av olika slag. I skolan, hemma, bland kompisar, med oss själva, med föräldrar och i världen. Med hjälp av föreställningen vill Teater De Vill lyfta samtalet kring konflikternas funktioner. Elever i åk 7–9 ges möjlighet att undersöka konflikter ur olika perspektiv och reflektera kring sina egna och andras värderingar.
Skapande skola
Till föreställningen går det att beställa workshops. Med teater som medel får eleverna bearbeta verkliga konfliktsituationer och undersöka olika vägar för konflikthantering. Fokus ligger på att uppmuntra till att inkludera och finna positiva exempel. Vi arbetar med gestaltningsövningar, samarbete, värderingsövningar och reflektion. Läs mer här
Bra att veta
Speltid: 60 min
Max antal publik: 100
Spelyta/takhöjd: 6×6 m/3 m
Elkrav: 220 V
Ljus/Ljud: Vi tar med eget
Mörkläggning: Ja
Byggtid/Rivtid: 3 h/ 1 h
Bärhjälp: Ja
Pris Stockholms län:
Fst på turné: 6500 kr. Fst på vår scen: 70 kr/elev
Pris övriga Sverige: 13 000 kr
Vi finns med som subventionerat utbud i flera län. Kontakta oss för info om vad som gäller för just ditt län.
Konstnärligt team
Regi: Johan Bössman
Manus: Johan Bössman i samarbete med ensemblen
Skådespelare: Per Sandberg, Katja Wester och Steph Molin
Ljusdesign: Lina Benneth
Ljuddesign: Fredrik Söderberg
Scenografi/Kostym: Caroline Romare
Producent: Erika Blix
Marknadsföring: Malin Tell
Foto: José Figueroa
Trailer: Anna Nolskog och Tove Österlund Nolskog
Citat från publiken:
”Jag har arbetat som lärare i drygt 20 år och det här var, utan tvekan, det absolut bästa och mest tänkvärda jag någonsin sett i form av skolkultur. Jag blev själv oerhört berörd av föreställningen och de flesta av våra elever uttryckte också att föreställningen varit otroligt bra. Så, ett stort tack!!”
-Lärare åk 9, Borås
”Borås vill säga stort tack för förra veckan! Vilken fantastisk föreställning! Både lärare och elever blev positivt överraskade och var väldigt nöjda. Föreställningen förde med sig intressanta diskussioner och reflektioner och jag har redan hört från en del lärare hur elever berördes och vilka samtal som förts i klasserna.”
– Kultursamordnare, Borås
”Grundskoleförvaltningen i Borås är jättenöjda med föreställningen. Bra och proffsiga skådespelare! Elever och lärare fick mycket att reflektera över tillsammans. Tack!”
– Grundskoleförvaltningen, Borås
”Vi är supernöjda med föreställningen ”Krock”, den gick verkligen hem hos eleverna och de pratade varmt om den efteråt och tyckte den var både rolig, spännande och lite pinsam”
– Lärare åk 7-9, Spånga
”Vill bara framföra att mycket nöjda elever och lärare vill tacka för Krock igår! De tyckte det var en jättebra föreställning och pratade hela dagen sen om vad de sett och deras olika tolkningar”
– Lärare åk 7-9, Kungsholmen
”Tack för en fin speldag i Södertälje idag, det var en fantastisk bra föreställning, jag blev så berörd och ungdomarna i publiken och deras lärare gillade den lika mycket som jag”
– Kultursamordnare, Södertälje
”I onsdags fick våra elever i åk 9 se föreställningen ”Krock” och det var en succé! Eleverna uttryckte det som att det var länge sedan de hade skrattat så mycket.”
-Lärare åk 7-9, Bromma
”Vi kommer arbeta med lärarhandledningen senare i veckan, men jag ”tog en första temp” på eleverna idag och de tyckte det var jättebra!!! Jag med! Det var aktuella och vanliga situationer och jättekul att se hur ni hade använt musik, ljus, ställningen på scenen etc på ett kreativt sätt. Bravo! Det är också bra och spännande när det varvas mellan komedi och tragik.”
-Lärare åk 6-9, Kungsholmen
”Krock är bland de bästa föreställningar Teater De Vill har producerat för högstadiet. Föreställningen ger mitt i alla de explosivt verbala och fysiska uttryck plats för stunder av stilla poetiska ögonblick.”
-Kultursamordnare, Nacka
”Coolt med alla klipp och akrobatiska rörelser”
-Elev åk 8
”Man lär sig om sig själv…. hur man är liksom…. ”
-Elev åk 7
”Vi är jättenöjda. När det gällde workshops så är jag så tacksam att skådespelarna var flexibla och kunde ha dem utomhus. Eleverna tyckte om skådespelarna och tyckte de var duktiga och lite coola och uppslutningen var stor på workshopen fast eleverna hade hemstudiedag och fick ta sig in bara för detta. Det underlättar jättemycket för oss att eleverna har fått ”vänja” sig lite vid övningarna då vi tänker fortsätta jobba med liknande övningar under året. Det gav mig också mycket tankar och aha-upplevelser att se hur olika tryggheten ser ut i grupperna. Det var jättebra pedagogiskt upplägg och alla var så proffsiga. Jag tänker att jag ska prata med lärarna i övriga årskurser och se om vi kan ha ett samarbete även nästa år vad gäller Skapande skola.”
-Kurator, Norrköping
”Vi är sååå nöjda! Den var så bra! Tack för att vi fick komma!”
-Lärare åk 7, Södermalm
Bra att veta
Speltid: 60 min
Max antal publik: 100
Spelyta/takhöjd: 6×6 m/3 m
Elkrav: 220 V
Ljus/Ljud: Vi tar med eget
Mörkläggning: Ja
Byggtid/Rivtid: 2,5 h/ 1 h
Bärhjälp: Ja
Pris Stockholms län:
Fst på turné: 6500 kr.
Fst på vår scen: 70 kr/elev
Pris övriga Sverige: 13 000 kr
Vi finns med som subventionerat utbud i flera län. Kontakta oss för info om vad som gäller för just ditt län.
Konstnärligt team
Regi: Johan Bössman
Manus: Johan Bössman i samarbete med ensemblen
Skådespelare: Per Sandberg, Katja Wester och Steph Molin
Ljusdesign: Lina Benneth
Ljuddesign: Fredrik Söderberg
Scenografi/Kostym: Caroline Romare
Producent: Erika Blix
Marknadsföring: Malin Tell
Foto: José Figueroa
Trailer: Anna Nolskog och Tove Österlund Nolskog
Citat från publiken:
”Jag har arbetat som lärare i drygt 20 år och det här var, utan tvekan, det absolut bästa och mest tänkvärda jag någonsin sett i form av skolkultur. Jag blev själv oerhört berörd av föreställningen och de flesta av våra elever uttryckte också att föreställningen varit otroligt bra. Så, ett stort tack!!”
-Lärare åk 9, Borås
”Borås vill säga stort tack för förra veckan! Vilken fantastisk föreställning! Både lärare och elever blev positivt överraskade och var väldigt nöjda. Föreställningen förde med sig intressanta diskussioner och reflektioner och jag har redan hört från en del lärare hur elever berördes och vilka samtal som förts i klasserna.”
– Kultursamordnare, Borås
”Grundskoleförvaltningen i Borås är jättenöjda med föreställningen. Bra och proffsiga skådespelare! Elever och lärare fick mycket att reflektera över tillsammans. Tack!”
-Grundskoleförvaltningen, Borås
”Vi är supernöjda med föreställningen ”Krock”, den gick verkligen hem hos eleverna och de pratade varmt om den efteråt och tyckte den var både rolig, spännande och lite pinsam”
– Lärare åk 7-9, Spånga
”Vill bara framföra att mycket nöjda elever och lärare vill tacka för Krock igår! De tyckte det var en jättebra föreställning och pratade hela dagen sen om vad de sett och deras olika tolkningar”
– Lärare åk 7-9, Kungsholmen
”Tack för en fin speldag i Södertälje idag, det var en fantastisk bra föreställning, jag blev så berörd och ungdomarna i publiken och deras lärare gillade den lika mycket som jag”
– Kultursamordnare, Södertälje
”I onsdags fick våra elever i åk 9 se föreställningen ”Krock” och det var en succé! Eleverna uttryckte det som att det var länge sedan de hade skrattat så mycket.”
-Lärare åk 7-9, Bromma
”Vi kommer arbeta med lärarhandledningen senare i veckan, men jag ”tog en första temp” på eleverna idag och de tyckte det var jättebra!!! Jag med! Det var aktuella och vanliga situationer och jättekul att se hur ni hade använt musik, ljus, ställningen på scenen etc på ett kreativt sätt. Bravo! Det är också bra och spännande när det varvas mellan komedi och tragik.”
-Lärare åk 6-9, Kungsholmen
”Krock är bland de bästa föreställningar Teater De Vill har producerat för högstadiet. Föreställningen ger mitt i alla de explosivt verbala och fysiska uttryck plats för stunder av stilla poetiska ögonblick.”
-Kultursamordnare, Nacka
”Coolt med alla klipp och akrobatiska rörelser”
-Elev åk 8
”Man lär sig om sig själv…. hur man är liksom…. ”
-Elev åk 7
”Vi är jättenöjda. När det gällde workshops så är jag så tacksam att skådespelarna var flexibla och kunde ha dem utomhus. Eleverna tyckte om skådespelarna och tyckte de var duktiga och lite coola och uppslutningen var stor på workshopen fast eleverna hade hemstudiedag och fick ta sig in bara för detta. Det underlättar jättemycket för oss att eleverna har fått ”vänja” sig lite vid övningarna då vi tänker fortsätta jobba med liknande övningar under året. Det gav mig också mycket tankar och aha-upplevelser att se hur olika tryggheten ser ut i grupperna. Det var jättebra pedagogiskt upplägg och alla var så proffsiga. Jag tänker att jag ska prata med lärarna i övriga årskurser och se om vi kan ha ett samarbete även nästa år vad gäller Skapande skola.”
-Kurator, Norrköping
”Vi är sååå nöjda! Den var så bra! Tack för att vi fick komma!”
-Lärare åk 7, Södermalm
Adress
Scenen Pipersgatan 4
112 24 Stockholm
E-post
info@teaterdevill.com
Telefon
08-652 08 01
070-777 34 48