Årskurs 7-9 och gymnasiet

Krock

Vi möter tonåringar på kollisionskurs med varandra, sig själva och vuxenvärlden. Där något så obetydligt som en utebliven lajk på sociala medier leder till tjafs som eskalerar och slutar i totalt kaos.

Varför blir Louise kär i världens mest svartsjuka kille? Är Emil homo bara för att han tycker om att kyssa killar? Vem ska betala för milkshaken? Vad handlar bråket i skolmatsalen om? Hur gick det när Kristoffer blev prankad? Vad hände egentligen den där dagen och hur kunde det gå så långt?

Föreställningen innehåller dans, sång och musik och är baserad på verkliga konflikter hämtade från högstadieelevers egna berättelser. Rädsla, avundsjuka, otrohet, vänskap, meningsskiljaktigheter, lojaliteter och ryktesspridning visas upp inför öppen ridå. Det är stora känslouttryck, höjda röster och hotfulla gester. Men också ömsint, lekfullt, humoristiskt och dråpligt.

Vi står dagligen inför konflikter av olika slag. I skolan, hemma, bland kompisar, med oss själva, med föräldrar och i världen. Med hjälp av föreställningen vill Teater De Vill lyfta samtalet kring konflikternas funktioner. Elever i åk 7–9 ges möjlighet att undersöka konflikter ur olika perspektiv och reflektera kring sina egna och andras värderingar.



Skapande skola

Till föreställningen går det att beställa workshops. Med teater som medel får eleverna bearbeta verkliga konfliktsituationer och undersöka olika vägar för konflikthantering. Fokus ligger på att uppmuntra till att inkludera och finna positiva exempel. Vi arbetar med gestaltningsövningar, samarbete, värderingsövningar och reflektion. Läs mer här

Bokningsförfrågan
Årskurs 7-9 och gymnasiet

Krock

Vi möter tonåringar på kollisionskurs med varandra, sig själva och vuxenvärlden. Där något så obetydligt som en utebliven lajk på sociala medier leder till tjafs som eskalerar och slutar i totalt kaos.

Varför blir Louise kär i världens mest svartsjuka kille? Är Emil homo bara för att han tycker om att kyssa killar? Vem ska betala för milkshaken? Vad handlar bråket i skolmatsalen om? Hur gick det när Kristoffer blev prankad? Vad hände egentligen den där dagen och hur kunde det gå så långt?

Föreställningen innehåller dans, sång och musik och är baserad på verkliga konflikter hämtade från högstadieelevers egna berättelser. Rädsla, avundsjuka, otrohet, vänskap, meningsskiljaktigheter, lojaliteter och ryktesspridning visas upp inför öppen ridå. Det är stora känslouttryck, höjda röster och hotfulla gester. Men också ömsint, lekfullt, humoristiskt och dråpligt.

Vi står dagligen inför konflikter av olika slag. I skolan, hemma, bland kompisar, med oss själva, med föräldrar och i världen. Med hjälp av föreställningen vill Teater De Vill lyfta samtalet kring konflikternas funktioner. Elever i åk 7–9 ges möjlighet att undersöka konflikter ur olika perspektiv och reflektera kring sina egna och andras värderingar.

Skapande skola

Till föreställningen går det att beställa workshops. Med teater som medel får eleverna bearbeta verkliga konfliktsituationer och undersöka olika vägar för konflikthantering. Fokus ligger på att uppmuntra till att inkludera och finna positiva exempel. Vi arbetar med gestaltningsövningar, samarbete, värderingsövningar och reflektion. Läs mer här

Bokningsförfrågan

Bra att veta

Speltid: 60 min
Max antal publik: 100
Spelyta/takhöjd: 6×6 m/3 m
Elkrav: 220 V
Ljus/Ljud: Vi tar med eget
Mörkläggning: Ja
Byggtid/Rivtid: 2,5 h/ 1 h
Bärhjälp: Ja

Konstnärligt team

Regi: Johan Bössman
Manus: Johan Bössman i samarbete med ensemblen
Skådespelare: Louise Åkerman, Emil Roos Lindberg och Kristoffer Pettersson
Ljusdesign: Lina Benneth
Ljuddesign: Fredrik Söderberg
Scenografi/Kostym: Caroline Romare
Producent: Erika Blix
Marknadsföring: Malin Tell
Foto: José Figueroa
Trailer: Anna Nolskog och Tove Österlund Nolskog

Citat från publiken:

Vi är supernöjda med föreställningen ”Krock”, den gick verkligen hem hos eleverna och de pratade varmt om den efteråt och tyckte den var både rolig, spännande och lite pinsam
– Lärare åk 7-9, Spånga

Vill bara framföra att mycket nöjda elever och lärare vill tacka för Krock igår! De tyckte det var en jättebra föreställning och pratade hela dagen sen om vad de sett och deras olika tolkningar”
– Lärare åk 7-9, Kungsholmen

Tack för en fin speldag i Södertälje idag, det var en fantastisk bra föreställning, jag blev så berörd och ungdomarna i publiken och deras lärare gillade den lika mycket som jag
– Kultursamordnare, Södertälje

I onsdags fick våra elever i åk 9 se föreställningen ”Krock” och det var en succé! Eleverna uttryckte det som att det var länge sedan de hade skrattat så mycket.”
-Lärare åk 7-9, Bromma

Vi kommer arbeta med lärarhandledningen senare i veckan, men jag ”tog en första temp” på eleverna idag och de tyckte det var jättebra!!! Jag med! Det var aktuella och vanliga situationer och jättekul att se hur ni hade använt musik, ljus, ställningen på scenen etc på ett kreativt sätt. Bravo! Det är också bra och spännande när det varvas mellan komedi och tragik.”
-Lärare åk 6-9, Kungsholmen

Krock är bland de bästa föreställningar Teater De Vill har producerat för högstadiet. Föreställningen ger mitt i alla de explosivt verbala och fysiska uttryck plats för stunder av stilla poetiska ögonblick.”
-Kultursamordnare, Nacka

Coolt med alla klipp och akrobatiska rörelser
-Elev åk 8

Man lär sig om sig själv…. hur man är liksom….
-Elev åk 7

”Vi är jättenöjda. När det gällde workshops så är jag så tacksam att skådespelarna var flexibla och kunde ha dem utomhus. Eleverna tyckte om skådespelarna och tyckte de var duktiga och lite coola och uppslutningen var stor på workshopen fast eleverna hade hemstudiedag och fick ta sig in bara för detta. Det underlättar jättemycket för oss att eleverna har fått ”vänja” sig lite vid övningarna då vi tänker fortsätta jobba med liknande övningar under året. Det gav mig också mycket tankar och aha-upplevelser att se hur olika tryggheten ser ut i grupperna. Det var jättebra pedagogiskt upplägg och alla var så proffsiga. Jag tänker att jag ska prata med lärarna i övriga årskurser och se om vi kan ha ett samarbete även nästa år vad gäller Skapande skola.”
-Kurator,  Norrköping

Bra att veta

Speltid: 60 min
Max antal publik: 100
Spelyta/takhöjd: 6×6 m/3 m
Elkrav: 220 V
Ljus/Ljud: Vi tar med eget
Mörkläggning: Ja
Byggtid/Rivtid: 2,5 h/ 1 h
Bärhjälp: Ja

Konstnärligt team

Regi: Johan Bössman
Manus: Johan Bössman i samarbete med ensemblen
Skådespelare: Louise Åkerman, Emil Roos Lindberg och Kristoffer Pettersson
Ljusdesign: Lina Benneth
Ljuddesign: Fredrik Söderberg
Scenografi/Kostym: Caroline Romare
Producent: Erika Blix
Marknadsföring: Malin Tell
Foto: José Figueroa
Trailer: Anna Nolskog och Tove Österlund Nolskog

Citat från publiken:

Vi är supernöjda med föreställningen ”Krock”, den gick verkligen hem hos eleverna och de pratade varmt om den efteråt och tyckte den var både rolig, spännande och lite pinsam
– Lärare åk 7-9, Spånga

Vill bara framföra att mycket nöjda elever och lärare vill tacka för Krock igår! De tyckte det var en jättebra föreställning och pratade hela dagen sen om vad de sett och deras olika tolkningar”
– Lärare åk 7-9, Kungsholmen

Tack för en fin speldag i Södertälje idag, det var en fantastisk bra föreställning, jag blev så berörd och ungdomarna i publiken och deras lärare gillade den lika mycket som jag
– Kultursamordnare, Södertälje

I onsdags fick våra elever i åk 9 se föreställningen ”Krock” och det var en succé! Eleverna uttryckte det som att det var länge sedan de hade skrattat så mycket.”
-Lärare åk 7-9, Bromma

Vi kommer arbeta med lärarhandledningen senare i veckan, men jag ”tog en första temp” på eleverna idag och de tyckte det var jättebra!!! Jag med! Det var aktuella och vanliga situationer och jättekul att se hur ni hade använt musik, ljus, ställningen på scenen etc på ett kreativt sätt. Bravo! Det är också bra och spännande när det varvas mellan komedi och tragik.”
-Lärare åk 6-9, Kungsholmen

Krock är bland de bästa föreställningar Teater De Vill har producerat för högstadiet. Föreställningen ger mitt i alla de explosivt verbala och fysiska uttryck plats för stunder av stilla poetiska ögonblick.”
-Kultursamordnare, Nacka

Coolt med alla klipp och akrobatiska rörelser
-Elev åk 8

Man lär sig om sig själv…. hur man är liksom….
-Elev åk 7

”Vi är jättenöjda. När det gällde workshops så är jag så tacksam att skådespelarna var flexibla och kunde ha dem utomhus. Eleverna tyckte om skådespelarna och tyckte de var duktiga och lite coola och uppslutningen var stor på workshopen fast eleverna hade hemstudiedag och fick ta sig in bara för detta. Det underlättar jättemycket för oss att eleverna har fått ”vänja” sig lite vid övningarna då vi tänker fortsätta jobba med liknande övningar under året. Det gav mig också mycket tankar och aha-upplevelser att se hur olika tryggheten ser ut i grupperna. Det var jättebra pedagogiskt upplägg och alla var så proffsiga. Jag tänker att jag ska prata med lärarna i övriga årskurser och se om vi kan ha ett samarbete även nästa år vad gäller Skapande skola.”
-Kurator,  Norrköping