Åk 1-3

Att göra en eld

Vilken skräck! Att som 7-åring tvingas tillbringa en hel kväll på äldreboendet med mormors mamma som barnvakt. På en plats där absolut inget barnanpassat finns att göra. Där allt skriker gammalt och luktar kålpudding. Vad ska en liten pojke och en gammal tant som knappt känner igen varandra och som inte har ett enda gemensamt intresse sysselsätta sig med? Klockan tickar långsamt, de gamla möblerna knarrar. Inte ens favoritdatorspelet känns kul. Speciellt inte när gammelmormor hela tiden lägger sig i, ifrågasätter och försöker göra sig lustig. Så plötsligt förändras allt. Datorspelet får liv. Taket blir stjärnhimmel, rummet dunkel vildmark och vårdbiträdet en ”brains-törstande” zombie. De båda kastas in i ett vindlande äventyr, helt utlämnade till varandra…

Att göra en eld är en nyskriven pjäs av den hyllade och flerfaldigt prisbelönade dramatikern Anders Duus. Det är ett actionfyllt relationsdrama om att hitta gemensamma beröringspunkter och att mötas över generationsgränser. Det är en humoristisk, ömsint, spännande och ibland lite läskig föreställning berättad med mycket värme. Tematiken ges extra aktualitet i skuggan av pandemiårens krav på isolering och besöksförbud. Här väcks också frågor om ett samhälle som kanske behöver ställa om. Där det börjar bli viktigt att återbruka, läka och reparera. Där det inte längre går att bara slita, slänga och konsumera. Där kunskaper som gått förlorade, men som fortfarande finns i minnet hos de allra äldsta, efterfrågas på nytt.

Workshop

Till föreställningen går det att beställa till en workshop. Eleverna får arbeta med dramaövningar, improvisation och gestaltning. I arbetet lyfter vi frågor kring identitet, självbild, självkänsla och självförtroende. Vi fokuserar på att stärka både gruppen och individen. Vi vill ge upplevelsen av att det är deltagaren som är källan till kreativiteten och att det är hens erfarenheter som står i centrum. Vi använder bland annat den dramapedagogiska metoden ”Play back” som handlar om att iscensätta erfarenheter, situationer, tankar och känslor.

Bokningsförfrågan
Åk 1-3

Att göra en eld

Vilken skräck! Att som 7-åring tvingas tillbringa en hel kväll på äldreboendet med mormors mamma som barnvakt. På en plats där absolut inget barnanpassat finns att göra. Där allt skriker gammalt och luktar kålpudding. Vad ska en liten pojke och en gammal tant som knappt känner igen varandra och som inte har ett enda gemensamt intresse sysselsätta sig med? Klockan tickar långsamt, de gamla möblerna knarrar. Inte ens favoritdatorspelet känns kul. Speciellt inte när gammelmormor hela tiden lägger sig i, ifrågasätter och försöker göra sig lustig. Så plötsligt förändras allt. Datorspelet får liv. Taket blir stjärnhimmel, rummet dunkel vildmark och vårdbiträdet en ”brains-törstande” zombie. De båda kastas in i ett vindlande äventyr, helt utlämnade till varandra…

Att göra en eld är en nyskriven pjäs av den hyllade och flerfaldigt prisbelönade dramatikern Anders Duus. Det är ett actionfyllt relationsdrama om att hitta gemensamma beröringspunkter och att mötas över generationsgränser. Det är en humoristisk, ömsint, spännande och ibland lite läskig föreställning berättad med mycket värme. Tematiken ges extra aktualitet i skuggan av pandemiårens krav på isolering och besöksförbud. Här väcks också frågor om ett samhälle som kanske behöver ställa om. Där det börjar bli viktigt att återbruka, läka och reparera. Där det inte längre går att bara slita, slänga och konsumera. Där kunskaper som gått förlorade, men som fortfarande finns i minnet hos de allra äldsta, efterfrågas på nytt.

Workshop

Till föreställningen går det att beställa till en workshop. Eleverna får arbeta med dramaövningar, improvisation och gestaltning. I arbetet lyfter vi frågor kring identitet, självbild, självkänsla och självförtroende. Vi fokuserar på att stärka både gruppen och individen. Vi vill ge upplevelsen av att det är deltagaren som är källan till kreativiteten och att det är hens erfarenheter som står i centrum. Vi använder bland annat den dramapedagogiska metoden ”Play back” som handlar om att iscensätta erfarenheter, situationer, tankar och känslor.

Bokningsförfrågan

Bra att veta

Speltid: 45 minuter
Maxpublik: 70
Spelyta: 6×6 m
Takhöjd: 3 m
Byggtid/rivtid: 2,5 h/1 h
El: 220 V
Ljus/ljud: Vi tar med eget
Mörkläggning: Ja
Bärhjälp: Ja

Konstnärligt team

Manus: Anders Duus
Regi: Johan Bössman
Skådespelare: Maria Grudemo El Hayek, Carl-Kenny Olsson och Margareta Björkman
Scenografi/Kostym: Caroline Romare
Mask: Agnes Kenttä
Ljuddesign: Fredrik Söderberg
Ljusdesign: Lina Bennet
Producent: Magnus Byström
Marknadsföring: Malin Tell
Animerad trailer och illustrationer: Miriam Renting

Citat från publiken:

”Att göra en eld” var en otrolig upplevelse som eleverna älskade! De tyckte den var både spännande, rolig och lite läskig. De kände dessutom att de lärde sig mycket av den. Helt klart en föreställning som alla borde se!”

-Lärare åk 3, Lidingö

”Spännande, rolig och roligt läskig. Det bästa vi har sett”

-Elever åk 3, Hässelby

Bra att veta

Speltid: 45 minuter
Maxpublik: 70
Spelyta: 6×6 m
Takhöjd: 3 m
Byggtid/rivtid: 2,5 h/1 h
El: 220 V
Ljus/ljud: Vi tar med eget
Mörkläggning: Ja
Bärhjälp: Ja

Konstnärligt team

Manus: Anders Duus
Regi: Johan Bössman
Skådespelare: Maria Grudemo El Hayek, Carl-Kenny Olsson och Margareta Björkman
Scenografi/Kostym: Caroline Romare
Mask: Agnes Kenttä
Ljuddesign: Fredrik Söderberg
Ljusdesign: Lina Bennet
Producent: Magnus Byström
Marknadsföring: Malin Tell
Animerad trailer och illustrationer: Miriam Renting

Citat från publiken:

”Att göra en eld” var en otrolig upplevelse som eleverna älskade! De tyckte den var både spännande, rolig och lite läskig. De kände dessutom att de lärde sig mycket av den. Helt klart en föreställning som alla borde se!”

-Lärare åk 3, Lidingö

”Spännande, rolig och roligt läskig. Det bästa vi har sett”

-Elever åk 3, Hässelby