Åk 2-5

Att göra en eld

Världens tråkigaste kväll med gammelmormor förvandlas till ett hisnande äventyr där gammelmormor och Liam måste samarbeta och lära av varandra..

Vilken skräck! Att som 9-åring tvingas tillbringa en hel kväll på äldreboendet med mormors mamma som barnvakt. På en plats där absolut inget barnanpassat finns att göra. Där allt skriker gammalt och luktar kålpudding. Vad ska en liten pojke och en gammal tant som knappt känner igen varandra och som inte har ett enda gemensamt intresse sysselsätta sig med? Klockan tickar långsamt, de gamla möblerna knarrar. Inte ens favoritdatorspelet känns kul. Speciellt inte när gammelmormor hela tiden lägger sig i, ifrågasätter och försöker göra sig lustig. Så plötsligt förändras allt. Datorspelet får liv. Taket blir stjärnhimmel, rummet dunkel vildmark och vårdbiträdet en ”brains-törstande” zombie. De båda kastas in i ett vindlande äventyr, helt utlämnade till varandra…

Att göra en eld är en nyskriven pjäs av den hyllade och flerfaldigt prisbelönade dramatikern Anders Duus. Ett actionfyllt relationsdrama om att hitta gemensamma beröringspunkter och att mötas över generationsgränser. Det är en humoristisk, ömsint, spännande och ibland lite läskig föreställning berättad med mycket värme. Tematiken ges extra aktualitet i skuggan av pandemiårens krav på isolering och besöksförbud. Här väcks också frågor om ett samhälle som kanske behöver ställa om. Där det börjar bli viktigt att återbruka, läka och reparera. Där det inte längre går att bara slita, slänga och konsumera. Där kunskaper som gått förlorade, men som fortfarande finns i minnet hos de allra äldsta, efterfrågas på nytt.

Workshop

Till föreställningen går det att beställa till en workshop. Eleverna får arbeta med dramaövningar, improvisation och gestaltning. I arbetet lyfter vi frågor kring identitet, självbild, självkänsla och självförtroende. Vi fokuserar på att stärka både gruppen och individen. Vi vill ge upplevelsen av att det är deltagaren som är källan till kreativiteten och att det är hens erfarenheter som står i centrum. Vi använder bland annat den dramapedagogiska metoden ”Play back” som handlar om att iscensätta erfarenheter, situationer, tankar och känslor.

Bokningsförfrågan
Åk 2-5

Att göra en eld

Världens tråkigaste kväll med gammelmormor förvandlas till ett hisnande äventyr där gammelmormor och Liam måste samarbeta och lära av varandra..

Vilken skräck! Att som 9-åring tvingas tillbringa en hel kväll på äldreboendet med mormors mamma som barnvakt. På en plats där absolut inget barnanpassat finns att göra. Där allt skriker gammalt och luktar kålpudding. Vad ska en liten pojke och en gammal tant som knappt känner igen varandra och som inte har ett enda gemensamt intresse sysselsätta sig med? Klockan tickar långsamt, de gamla möblerna knarrar. Inte ens favoritdatorspelet känns kul. Speciellt inte när gammelmormor hela tiden lägger sig i, ifrågasätter och försöker göra sig lustig. Så plötsligt förändras allt. Datorspelet får liv. Taket blir stjärnhimmel, rummet dunkel vildmark och vårdbiträdet en ”brains-törstande” zombie. De båda kastas in i ett vindlande äventyr, helt utlämnade till varandra…

Att göra en eld är en nyskriven pjäs av den hyllade och flerfaldigt prisbelönade dramatikern Anders Duus. Det är ett actionfyllt relationsdrama om att hitta gemensamma beröringspunkter och att mötas över generationsgränser. Det är en humoristisk, ömsint, spännande och ibland lite läskig föreställning berättad med mycket värme. Tematiken ges extra aktualitet i skuggan av pandemiårens krav på isolering och besöksförbud. Här väcks också frågor om ett samhälle som kanske behöver ställa om. Där det börjar bli viktigt att återbruka, läka och reparera. Där det inte längre går att bara slita, slänga och konsumera. Där kunskaper som gått förlorade, men som fortfarande finns i minnet hos de allra äldsta, efterfrågas på nytt.

Workshop

Till föreställningen går det att beställa till en workshop. Eleverna får arbeta med dramaövningar, improvisation och gestaltning. I arbetet lyfter vi frågor kring identitet, självbild, självkänsla och självförtroende. Vi fokuserar på att stärka både gruppen och individen. Vi vill ge upplevelsen av att det är deltagaren som är källan till kreativiteten och att det är hens erfarenheter som står i centrum. Vi använder bland annat den dramapedagogiska metoden ”Play back” som handlar om att iscensätta erfarenheter, situationer, tankar och känslor.

Bokningsförfrågan

Bra att veta

Speltid: 45 minuter
Maxpublik: 70
Spelyta: 6×6 m
Takhöjd: 3 m
Byggtid/rivtid: 4 h/1.5 h
El: 220 V
Ljus/ljud: Vi tar med eget
Mörkläggning: Ja
Bärhjälp: Ja
Pris Stockholms län:
Fst på skolan: 6500 kr. Fst på vår scen: 50 kr/elev
Pris övriga Sverige: 13 000 kr
Vi finns med som subventionerat utbud i flera län. Kontakta oss för info om vad som gäller för just ditt län.

Konstnärligt team

Manus: Anders Duus
Regi: Johan Bössman
Skådespelare: Margaretha Björkman, Maria Alm Norell och Steph Molin
Scenografi/Kostym: Caroline Romare
Mask: Agnes Kenttä
Ljuddesign: Fredrik Söderberg
Ljusdesign: Lina Benneth
Producent: Magnus Byström
Marknadsföring: Malin Tell
Animerad trailer och illustrationer: Miriam Renting

Citat från publiken:

”Att göra en eld” var en otrolig upplevelse som eleverna älskade! De tyckte den var både spännande, rolig och lite läskig. De kände dessutom att de lärde sig mycket av den. Helt klart en föreställning som alla borde se!”
-Lärare åk 3, Lidingö

”Spännande, rolig och roligt läskig. Det bästa vi har sett”
-Elever åk 3, Hässelby

”Både lärare och elever var jättenöjda. De tyckte det var jättebra”
-Bitr. rektor åk 1-3, Hässelby

”Den var spännande, rolig och lite läskig. Tanten var roligast. I verkligheten var hon inte alls gammal, bara 70 år, men i teatern var hon minst 150!”
-Elev åk 2, Enskede

”Så roligt att få se Att göra en eld! Imponerad av ert arbete med föreställningen, både välspelad, rolig och spännande.”
-Kultursamordnare, Stockholm

”Jag gillade föreställningen – jag både skrattade och tyckte det var spännande, med ett fint tema.”
-Kultursamordnare, Uppsala

Den bästa föreställningen jag har sett
-Lärare åk 1-3, Vällingby

”Vi hade en klass på föreställningen och de tyckte mycket om den!”
-Kultursamordnare, Skåne

”Jag uppskattade er föreställning mycket”
-Kultursamordnare, Skåne

”Jag tycker att teatern var väldigt bra gjord och att skådespelarna skådespelade bra”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Den var både spännande och rolig”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Det som var så bra med teatern var att den är bra men samtidigt så lär man sig jättemycket som kan vara viktigt i framtiden”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Jag tyckte att teatern var jättebra”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Det var väldigt spännande och intressant visuellt med växter, gardiner och plagg. Det gav också en lite mystisk känsla och väckte frågan: Vad kan finnas där bakom?”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Den hade bra skämt som passar oss, och den hade också skådespelare från olika åldrar. Musiken passade också in bra till exempel när man såg mormor för första gången så var det lite gammaldags musik och när de träffade zombien så var det actionfylld musik.”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Den var väldigt spännande”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Teatern var kreativ, underhållande, hade bra ljudeffekter, mycket bra detaljer, bra skådespeleri och bra budskap”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”En bra sak med teatern var att den var väldigt levande. Det hände saker nästan hela tiden så att man inte blev uttråkad”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Jag gillade att det handlade om ett barn som spelar spel och gillar sushi, för han är precis som jag”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Det var fin rekvisita med de olika rummen, gardinerna och klockan. Att man bara kunde lyfta en gardin så var man i ett annat rum eller i en helt annan lokal”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Det hände alltid någonting så man slutade aldrig kolla eller man tappade aldrig intresset”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Mycket bra handling om en gamer som träffar sin gammelmormor men sen kommer ett zombievirus, gamern inser snabbt att hans skicklighet på överlevnadsspel inte kommer till lika mycket nytta i verkligheten. Då måste de hjälpa varandra och dela kunskap från olika generationer för att överleva”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Teatern var superbra”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Vi var mycket glatt överraskade över elevernas reaktioner och hur bra föreställning det var. Skådespelarna var mycket proffsiga och bra på att spela teater med inlevelse. De hade tydliga röster och kunde ändra på rösten så att det blev större effekt. Samtliga skådespelare var strålande och mycket bra på att tolka sina roller.”
-Lärare åk 5, Kungsholmen

”Det var imponerande kulisser, rekvisita och effekter i denna teaterpjäs! Det blev magisk stämning när stjärnhimlen lyste och man började tänka på boken “Till vildingarnas land” där sovrummet plötsligt förvandlas till en fantasivärld”
-Lärare åk 5, Kungsholmen

”Själva pjäsen erbjöd humor, spänning, viktiga budskap och överraskningar. Eleverna känner igen sig i spelandet och samtidigt kan de också förstå hur det är att ha äldre släktingar. Bra att lyfta upp skillnader mellan olika generationer och hur man kan lära sig av varandra och uppskatta de äldre. När vi diskuterade budskap var det många olika budskap som eleverna kunde identifiera. Pjäsen var också lärorik och eleverna blev nyfikna på att lära känna flera nyttiga växter”
-Lärare åk 5, Kungsholmen

”Snyggt arbete med ljussättningen och hur man utnyttjade gardinerna för att skapa rum”
– Lärare åk 5, Kungsholmen

”Vi är så tacksamma att vi fick komma på en teaterföreställning och eleverna har nu börjat gilla teater mera :)”
-Lärare åk 5, Kungsholmen

”Alltså SUCCÈ! Eleverna fullkomligt älskade den! De sa saker som ”Va, gick det 50 minuter? Det kändes som en sekund” ”Kan ni spela den nu en gång till?” ”Det var läskigt men precis på det sättet jag hade hoppats!”
-Kultursamordnare, Helsingborg

Bra att veta

Speltid: 45 minuter
Maxpublik: 70
Spelyta: 6×6 m
Takhöjd: 3 m
Byggtid/rivtid: 4 h/1.5 h
El: 220 V
Ljus/ljud: Vi tar med eget
Mörkläggning: Ja
Bärhjälp: Ja
Pris Stockholms län:
Fst på skolan: 6500 kr. Fst på vår scen: 50 kr/elev
Pris övriga Sverige: 13 000 kr
Vi finns med som subventionerat utbud i flera län. Kontakta oss för info om vad som gäller för just ditt län.

Konstnärligt team

Manus: Anders Duus
Regi: Johan Bössman
Skådespelare: Margaretha Björkman, Maria Alm Norell och Steph Molin
Scenografi/Kostym: Caroline Romare
Mask: Agnes Kenttä
Ljuddesign: Fredrik Söderberg
Ljusdesign: Lina Benneth
Producent: Magnus Byström
Marknadsföring: Malin Tell
Animerad trailer och illustrationer: Miriam Renting

Citat från publiken:

”Att göra en eld” var en otrolig upplevelse som eleverna älskade! De tyckte den var både spännande, rolig och lite läskig. De kände dessutom att de lärde sig mycket av den. Helt klart en föreställning som alla borde se!”
-Lärare åk 3, Lidingö

”Spännande, rolig och roligt läskig. Det bästa vi har sett”
-Elever åk 3, Hässelby

”Både lärare och elever var jättenöjda. De tyckte det var jättebra”
-Bitr. rektor åk 1-3, Hässelby

”Den var spännande, rolig och lite läskig. Tanten var roligast. I verkligheten var hon inte alls gammal, bara 70 år, men i teatern var hon minst 150!”
-Elev åk 2, Enskede

”Så roligt att få se Att göra en eld! Imponerad av ert arbete med föreställningen, både välspelad, rolig och spännande.”
-Kultursamordnare, Stockholm

”Jag gillade föreställningen – jag både skrattade och tyckte det var spännande, med ett fint tema.”
-Kultursamordnare, Uppsala

Den bästa föreställningen jag har sett
-Lärare åk 1-3, Vällingby

”Vi hade en klass på föreställningen och de tyckte mycket om den!”
-Kultursamordnare, Skåne

”Jag uppskattade er föreställning mycket”
-Kultursamordnare, Skåne

”Jag tycker att teatern var väldigt bra gjord och att skådespelarna skådespelade bra”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Den var både spännande och rolig”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Det som var så bra med teatern var att den är bra men samtidigt så lär man sig jättemycket som kan vara viktigt i framtiden”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Jag tyckte att teatern var jättebra”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Det var väldigt spännande och intressant visuellt med växter, gardiner och plagg. Det gav också en lite mystisk känsla och väckte frågan: Vad kan finnas där bakom?”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Den hade bra skämt som passar oss, och den hade också skådespelare från olika åldrar. Musiken passade också in bra till exempel när man såg mormor för första gången så var det lite gammaldags musik och när de träffade zombien så var det actionfylld musik.”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Den var väldigt spännande”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Teatern var kreativ, underhållande, hade bra ljudeffekter, mycket bra detaljer, bra skådespeleri och bra budskap”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”En bra sak med teatern var att den var väldigt levande. Det hände saker nästan hela tiden så att man inte blev uttråkad”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Jag gillade att det handlade om ett barn som spelar spel och gillar sushi, för han är precis som jag”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Det var fin rekvisita med de olika rummen, gardinerna och klockan. Att man bara kunde lyfta en gardin så var man i ett annat rum eller i en helt annan lokal”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Det hände alltid någonting så man slutade aldrig kolla eller man tappade aldrig intresset”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Mycket bra handling om en gamer som träffar sin gammelmormor men sen kommer ett zombievirus, gamern inser snabbt att hans skicklighet på överlevnadsspel inte kommer till lika mycket nytta i verkligheten. Då måste de hjälpa varandra och dela kunskap från olika generationer för att överleva”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Teatern var superbra”
-Elev åk 5, Kungsholmen

”Vi var mycket glatt överraskade över elevernas reaktioner och hur bra föreställning det var. Skådespelarna var mycket proffsiga och bra på att spela teater med inlevelse. De hade tydliga röster och kunde ändra på rösten så att det blev större effekt. Samtliga skådespelare var strålande och mycket bra på att tolka sina roller.”
-Lärare åk 5, Kungsholmen

”Det var imponerande kulisser, rekvisita och effekter i denna teaterpjäs! Det blev magisk stämning när stjärnhimlen lyste och man började tänka på boken “Till vildingarnas land” där sovrummet plötsligt förvandlas till en fantasivärld”
-Lärare åk 5, Kungsholmen

”Själva pjäsen erbjöd humor, spänning, viktiga budskap och överraskningar. Eleverna känner igen sig i spelandet och samtidigt kan de också förstå hur det är att ha äldre släktingar. Bra att lyfta upp skillnader mellan olika generationer och hur man kan lära sig av varandra och uppskatta de äldre. När vi diskuterade budskap var det många olika budskap som eleverna kunde identifiera. Pjäsen var också lärorik och eleverna blev nyfikna på att lära känna flera nyttiga växter”
-Lärare åk 5, Kungsholmen

”Snyggt arbete med ljussättningen och hur man utnyttjade gardinerna för att skapa rum”
– Lärare åk 5, Kungsholmen

”Vi är så tacksamma att vi fick komma på en teaterföreställning och eleverna har nu börjat gilla teater mera :)”
-Lärare åk 5, Kungsholmen

”Alltså SUCCÈ! Eleverna fullkomligt älskade den! De sa saker som ”Va, gick det 50 minuter? Det kändes som en sekund” ”Kan ni spela den nu en gång till?” ”Det var läskigt men precis på det sättet jag hade hoppats!”
-Kultursamordnare, Helsingborg